Wednesday 9 April 2014

BUNGA-BUNGA CINTA DI KEDAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Maybe ramai dah tahu or belum tahu tentang negeri Kedah yang sedang dilanda oleh musim bunga...ala2 macam dekat Jepun 2 musim bunga sakura 

Kalau nak tahu nama saintifik untuk pokok ni adalah Tabelbuia Rosea haaaa kerlasss gitteww nama dia. Pokok ini di tanam di tepi2 jalan sebagai hiasan dan juga penghadang angin. Tapi yang paling menarik pokok ni berbunga serentak dengan waktu Bunga Sakura mekar..so dah xpayah la susah2 nak ke Jepun, Korea...oversea bagai sebab dekat Malaysia pon dah ada..sebenarnya bukan hanya di Kedah tetapi seluruh Malaysia sedang dilanda dengan musim bunga ini. walaubagaimanapun pokok tersebut berbunga lebih meriah di Kedah dan terdapat beberapa warna seperti putih, ungu dan kuning.

Pokok ini sebenarnya telah lama ditanam dan mengeluarkan bunga tetapi akhir2 ini saja bunga yang dikeluarkan meliputi dan memenuhi pokok dan menyebabkan ia menghasilkan satu pemandangan yang menarik. Ia dipercayai mengeluarkan bunga yang sebegitu banyak setelah beberapa ketika dilanda musim kemarau. Jika dlihat dari segi keindahan yang terhasil daripada bunga2 tersebut tidak mustahil untuk ia djadikan sebagai salah satu produk pelancongan negeri Kedah untuk menarik lebih ramai lagi pelancong. Perkara ini secara tidak langsung boleh meningkatkan pendapatan negeri dan memajukan lagi sektor pelancongan negeri Kedah. Selepas itu banyak lah peluang2 pekerjaan yang terhasil untuk rakyat tempatan ceburi dan terokai. Kadar pengangguran pon boleh dikurangkan (cewahhh mentang2 student ekonomi semua benda nak kait dengan ekonomi nohhh hihi). 

dah la jom saksikan koleksi keindahan bunga-bunga cinta di Kedah pulak..:D











teringat waktu belajar di Kolej Matrikulasi Perlis dulu..ramai student ambil peluang tangkap gambar di bawah pepohonan yang berbunga-bunga ni..

:: Gambar2 adalah bersumberkan dari pak cik google dan kredit kepada pemilik2 gambar

2 comments: